Lograr o crecemento da nosa empresa é unha tarefa complexa. Un negocio pode ser moi rendible, xerar beneficios cada mes… e, aínda así, non ter o diñeiro suficiente para facer fronte aos seus pagos.
Un dos motivos principais, é non levar un control correcto do diñeiro que entra e sae da nosa empresa. Por iso, é imprescindible que contemos cun plan de tesourería, que nos permita coñecer a situación económica do noso negocio en todo momento.
O plan de tesourería é o documento no que se reflicten as entradas e saídas de caixa.
Trátase dun documento de xestión preditiva co que podemos controlar o nivel de tesourería existente no noso negocio no curto prazo, isto é, a liquidez do negocio.
Por unha banda, trátase dunha ferramenta de previsión porque os pagos e cobranzas previstos proxéctanse nun determinado horizonte temporal e, por outra, é un elemento clave de control que permitirá coñecer que partidas cobramos e pagamos en canto á dispoñibilidade de fondos dentro da empresa.
Non debemos confundir o plan de tesourería coa contabilidade do noso negocio. A tesourería mostra o diñeiro que temos nun momento concreto, mentres que a contabilidade móstranos a situación completa da empresa (ingresos, gastos, patrimonio etc.).
Sempre que falamos de tesourería, referímonos a cobranzas e pagos.
Unha xestión preventiva do cash-flow da empresa permitirá saber se podemos facer fronte a posibles dificultades na cobranza dunha operación, saldos non cubertos, investimentos, compras etc. Permítenos, por tanto, realizar escenarios futuros para identificar liñas vermellas, por exemplo: prazo máximo de cobranza que poida concederse nunha operación ou volume de compra máximo que me podo permitir no trimestre.
Tamén, a partir desta análise, saberemos se necesitamos acudir a outros fondos ou financiamento externo e estudar que tipo de financiamento necesitariamos. Debería ser un dos procesos clave e máis importante de calquera negocio. Con todo, ao non tratarse dun documento obrigatorio pola lexislación, adoita quedar no esquecemento.
Comunmente, adóitase asociar a grandes empresas, pero curiosamente, os emprendedores, micropemes e negocios de pequenas dimensións en xeral, están máis expostos a incumprimentos de terceiros, problemas de liquidez en xeral e riscos de paradas non previstas porque o negocio non ten a suficiente caixa nun momento determinado. Ademais, adoita coincidir coas dificultades de acceder ao financiamento bancario por parte destas pequenas empresas.
Planificar e xestionar a tesourería axudaranos a previr posibles situacións de falta de liquidez e solvencia no curto e medio prazo, e obter vantaxes no control como:
- Coa previsión de cobranzas e pagos futuros, coñeceremos se existen necesidades futuras de liquidez ou pola contra, excedentes que poidan achegar ingresos extra á empresa.
- Coñecer en todo momento o cash-flow do noso negocio, así como a liquidez de cada período.
- Implantar políticas de cobranza e pago eficientes para a tipoloxía do negocio.
- Estar sempre atento ás fontes de financiamento existentes no mercado para utilizalas segundo as necesidades do negocio. A falta de liquidez é o motivo de preocupación de moitas empresas, e na maioría das ocasións, prodúcese por non ser advertido con anterioridade.
Para realizar un plan de tesourería de forma correcta, debemos seguir os seguintes pasos:
- Coñecer a nosa situación económica a través da recollida e avaliación da información financeira dispoñible (balances, conta de resultados etc.)
- Establecer o período que queremos proxectar. O habitual sería a dous ou tres anos.
- Realizar a estimación do día no que realizaremos as cobranzas e pagos, segundo o tipo de cada empresa.
- Detectar cales son as nosas fontes de ingresos (vendas, servizos, préstamos, pólizas, subvenciones etc.) e proxectar diferentes escenarios (máis ou menos favorables).
- Estimar os gastos e as saídas de diñeiro, é dicir, as nóminas, o alugueiro, a subministración, os impostos e calquera outro concepto similar. Temos que facer o mesmo cos ingresos e as cobranzas.
- Proxectar os fluxos de diñeiro. Grazas aos pasos anteriores, temos a información necesaria, agora podemos comezar a realizar as proxeccións, así poderemos comparar as diferentes situacións, obtendo unha imaxe clara da nosa futura posición de tesourería.
- É imprescindible facer o seguimento do noso plan de tesourería. Non se trata dun documento estático, debemos revisalo e axustalo regularmente. Deste xeito, coñeceremos as desviacións que nos permitirán tomar as medidas correctivas no momento xusto para evitar complicacións na nosa tesourería.
Xa sexa a través dalgún programa informático ou cunha folla de cálculo, o importante é que teñamos o noso plan de tesourería, imprescindible para o control do noso negocio.